Kort svar på OP:s fråga:
För 2 klor 4 metylpropifenon (2c4m) krävs vissa förändringar i din reaktion.
Från min erfarenhet av att anpassa det kinesiska patentet WO2017211129A1 för mephedrone med 2c4m som mellanprodukt tog det ett tag innan jag nådde 70+% avkastning för mephedrone från 2c4m.
Det anges i patentet att de får 40% utbyte med vattenlösning av metylamin, men kom ihåg att patentet är för icke-substituerad metkatinon. För mephedrone, med vattenhaltig metylaminlösning, fick jag aldrig mer än 30% utbyte. Genom att öka temperaturen eller reaktionstiden kan vi bara få mer av isomephedronförorenad produkt.
För att få 70+% utbyte av mephedron från 2c4m måste vi förbereda metylaminlösning i ett av lämpliga vattenfria lösningsmedel enligt förklaringen här:
Jag har problem eftersom jag inte vet hur man korrekt genererar metylamingas Jag lade 100 gram metylamin i 80 g vatten och blandade i en bägare Sedan lade jag 200 gram NaOH i erlenmeyerkolv som var ansluten med silikonrör till iskall liebig kondensor och sedan till Jar som ...
bbgate.com
För denna speciella reaktion fungerade alla dessa metylaminlösningar bra för mig: 10-20% i Bensen, 10-20% i Toluen, 10% i DCM, 10% i NMP.
Jag försökte aldrig metanol- eller IPA-metylaminlösningar eftersom det anges i litteraturen att alkohollösningsmedel bör undvikas för metylamineringsreaktionen. Skulle dock vara intressant att se vad som händer.