WillD
Expert
- Reaction score
- 1,117
Börja skriva upp: 5,95 g (26,25 mmol) 5-MeO-Tryptamin HCL tillsattes till en 3-halsad rundkolv med ett termoelement insatt i den mellersta halsen och löstes i 150 ml MeOH. Krossade KOH-pellets tillsattes för att omvandla tryptaminsaltet till freebaseformen (pH ~ 9). MeOH och torris placerades i ett bad under kolven och blandningen fick svalna till mellan -15 och -20 grader Celsius. 5,0 g NaBH4 (132,15 mmol) löstes i 12,5 mL av en 3% vattenlösning av KOH och placerades i frysen för att svalna till under 15 grader Celsius. En andra lösning av 37% vattenhaltig formaldehyd stabiliserad med 12% metanol placerades i frysen för att svalna till under 15 grader.
När de var nedkylda tillsattes båda lösningarna i additionstrattar och droppvis tillsats av båda lösningarna påbörjades. På grund av stökiometriska och mekanistiska problem tillsattes formaldehydlösningen med dubbelt så hög hastighet som borhydridlösningen (se mitt tidigare inlägg för användbara kommentarer som förklarar varför detta är). Reaktionens temperatur under denna tillsats bör övervakas noggrant, eftersom bildandet och den efterföljande reduktionen av iminen är en exoterm process. Efter att båda tillsättningarna var färdiga fick reaktionsblandningen fortsätta omrörningen, med ytterligare torris och metanol tillsatt till badet som innehöll reaktionskolven för att upprätthålla reaktionstemperaturer mellan -15 och -20 grader. I utdraget av hans show tror jag att Hamilton säger till strax under 0 grader, och detta förvirrade mig ursprungligen, men jag kan inte betona tillräckligt att denna reaktion bör hållas under -15. Lita bara på mig. Din avkastning och reaktionsspecificitet är mycket hjälpt av den reducerade temperaturen.
Reaktionen övervakades periodiskt av TLC, genom att avlägsna en alikvot av reaktionsblandningen, tillsätta en liten mängd vatten och sedan extrahera denna alikvot med en liten mängd eter och sedan spotting eterskiktet mot 5-MeO-Tryptamin freebase. Detta var ursprungligen ett av mina huvudgrepp med den ursprungliga syntesen, eftersom lösningsmedelssystemet som användes i showen producerade icke-ideal separation som fick mig att släcka min reaktion i förtid första gången denna reaktion kördes. Av tidigare erfarenhet vet jag att 8:2 CHCl3/MeOH är ett utmärkt lösningsmedelssystem för tryptaminföreningar, så det var det jag använde. Det kanske inte är det perfekta lösningsmedelssystemet, men när det kombinerades med några droppar NH4OH var separationen mellan metylerad och icke-metylerad tryptamin mer än tillräcklig (Rf-skillnad på ~ 0,3).
Efter att ha kört i 2 timmar visade TLC ingen mer förbrukning av startmaterialet, så en liten mängd (0,25 g) NaBH4 tillsattes för att se om reaktionen skulle fortsätta vidare. Efter 3 timmar hade startmaterialfläcken minskat en aning, och efter 4 timmar hade förbrukningen av startmaterialet återigen avstannat. Hamilton nämner möjligheten av fläckar för både N-metyl-5-MeO-tryptamin och Pictet-Spengler-cykliseringsprodukten 6-MeO-THBC, men precis som han observerade jag bara fläckar för 5-MeO-tryptamin och 5-MeO-DMT.
För att inte ändra reaktionsprocessen ytterligare tillsattes ingen ytterligare formaldehyd eller NaBH4, och reaktionen fick värmas till rumstemperatur. MeOH avlägsnades från reaktionen och återstoden suspenderades på nytt i vatten och extraherades med CHCl3. Användningen av extraktionslösningsmedel var en annan del av reaktionen som avvek från Hamiltons tillvägagångssätt, eftersom tidigare publicerade (se förra inlägget) artiklar hade funnit kloroform vara effektivare än etylacetat, men etylacetat kan användas för att hålla reaktionen grön eller om kloroform inte är lätt tillgänglig. Jag är inte säker på varför tryptaminet inte förbrukades helt, eftersom förhållandet mellan reagenserna som användes matchade de som användes i Hamiltons show, och han såg fullständig omvandling av utgångsmaterialet. Jag kan bara anta att de reagenser jag har är av sämre kvalitet (gamla) eller att jag förvarade NaBH4 i frysen för länge, och att det hade förlorat en del av sin styrka när jag tillsatte det. Men jag avviker från ämnet.
CHCl3 avlägsnades under vakuum och den resulterande brun-rosa oljan torkades under reducerat tryck. Jag har funnit att närvaron av en rosa färg i produkten tenderar att betyda att en viss mängd 5-MeO-Tryptamin fortfarande finns kvar. Vikten av den torra oljan var 5,8 gram före någon rening. Efter att ha suttit över helgen i rumstemperatur uppträdde några känsliga solbruna kristaller i oljan. Försöken att avlägsna det fasta ämnet från oljan misslyckades, så kolonnkromatografi användes nu när ett lämpligt lösningsmedelssystem med acceptabel separation hade hittats. 8:2 CHCl3/MeOH med några droppar NH4OH användes, och många fraktioner erhölls som endast innehöll 5-MeO-DMT och ingen 5-MeO-Tryptamin. Utvecklingen av 5-MeO-DMT ner i kolonnen var tydligt märkbar via långvågigt UV-ljus, även om produkten fortsatte att komma ner från kolonnen långt efter det att det första luminescerande bandet hade passerat.
Jag är inte säker på vad konsensus är här, men jag föredrar att inte destillera delvis för att jag är dålig på det, och för det andra för att jag är livrädd för att värma föreningar med låg kokpunkt som dessa, eftersom jag har haft lite otur med detta tidigare. Om du har förmågan och / eller tekniken för att göra fraktionerad vakuumdestillation, gå för det. Jag skulle inte heller säga att jag är särskilt bra på kolonnkromatografi, men det lösningsmedelssystem som används gör detta nästan idiotsäkert. Återigen, jag avviker från ämnet.
Fraktionerna som innehöll produkten och endast produkten kombinerades och strippades på lösningsmedel under reducerat vakuum. Den resulterande bärnstensfärgade oljan fick återigen stå i rumstemperatur, och produkten var av tillräcklig renhet för att spontant kristalliseras till långa, tunna, vaxartade bärnstensfärgade kristaller av ren 5-MeO-DMT freebase. Oxalatsaltet framställs mycket enkelt genom att lösa upp freebasen i eter och tillsätta en mättad lösning av oxalsyra i eter till detta. Jag behöll min som freebase.
Teoretiskt utbyte: 5,73 g. Faktiskt utbyte: 4,44 g. Procentuellt utbyte: 73%.
Last edited by a moderator: