Chem-Safe
Chem-Safe - Energy Control
- Language
- 🇪🇸
- Reaction score
- 25
Fördomar mot droger gör det svårt och att betrakta dem som huvudorsaken till att en person utvecklar ett substansbruksproblem kan göra det svårt att verkligen gå till roten med problemet. För vissa yrkesgrupper är nästan all annan droganvändning än den som är socialt accepterad problematisk. Moralistiska eller överdrivna förhållningssätt gör det svårt att se, förstå och ta itu med de verkliga orsakerna.
En stor del av budskapen om droger är av negativ karaktär och fokuserar endast på risker och problem, utan att skilja mellan de som är sannolika och frekventa och de som är anekdotiska eller sporadiska. Ännu mindre erkänner de njutningarna. Detta leder till att man tappar förtroendet för experter och inte kan identifiera situationer som verkligen innebär fara. Å andra sidan tenderar vi alla att se våra beteenden som "normala" och självrättfärdigande eller självbedrägeri är en vanlig reaktion när svårigheter uppstår;
När människor har tvivel eller misstankar överlåts det ofta till ett professionellt team att bedöma om det finns ett problem eller inte. I verkligheten är det som är viktigt den personliga och djupa reflektionen över graden av tillfredsställelse som vårt beteende och vanor producerar i oss. Om njutningarna är större än de risker vi utsätter oss för, om vi verkligen upplever att vi har kontroll över vårt liv och om det vi gör gör att vi kan leva livet på det sätt vi vill leva det;
Det handlar inte om att underkasta sig ett förhör, utan om att stanna upp en stund och fundera över vissa aspekter. Du kanske inte har något att förändra. Du kanske inte har ställt dig själv några frågor tidigare. Du kanske kan ändra på en del saker själv, om du tycker att du behöver det. Det kan också hända att du behöver förändra saker, men att du inte lyckas. I så fall kan det finnas ett problem. Ibland kan problem lösas på egen hand, med tid eller med hjälp av personer i din närhet. Vid andra tillfällen kan råd eller stöd från ett professionellt team vara till hjälp eller till och med nödvändigt;
Några reflektioner vi kan göra:
En stor del av budskapen om droger är av negativ karaktär och fokuserar endast på risker och problem, utan att skilja mellan de som är sannolika och frekventa och de som är anekdotiska eller sporadiska. Ännu mindre erkänner de njutningarna. Detta leder till att man tappar förtroendet för experter och inte kan identifiera situationer som verkligen innebär fara. Å andra sidan tenderar vi alla att se våra beteenden som "normala" och självrättfärdigande eller självbedrägeri är en vanlig reaktion när svårigheter uppstår;
När människor har tvivel eller misstankar överlåts det ofta till ett professionellt team att bedöma om det finns ett problem eller inte. I verkligheten är det som är viktigt den personliga och djupa reflektionen över graden av tillfredsställelse som vårt beteende och vanor producerar i oss. Om njutningarna är större än de risker vi utsätter oss för, om vi verkligen upplever att vi har kontroll över vårt liv och om det vi gör gör att vi kan leva livet på det sätt vi vill leva det;
Det handlar inte om att underkasta sig ett förhör, utan om att stanna upp en stund och fundera över vissa aspekter. Du kanske inte har något att förändra. Du kanske inte har ställt dig själv några frågor tidigare. Du kanske kan ändra på en del saker själv, om du tycker att du behöver det. Det kan också hända att du behöver förändra saker, men att du inte lyckas. I så fall kan det finnas ett problem. Ibland kan problem lösas på egen hand, med tid eller med hjälp av personer i din närhet. Vid andra tillfällen kan råd eller stöd från ett professionellt team vara till hjälp eller till och med nödvändigt;
Några reflektioner vi kan göra:
- Varför använder jag droger, och gör jag det på det sätt jag skulle vilja?
- Hur ofta gör jag det? Hur ofta skulle jag vilja göra det?
- Förändras min konsumtion över tid, konsumerar jag mer än tidigare?
- Vilken är min sociala krets? Hur många av mina vänskapsrelationer är inte relaterade till droger? Har jag en fritid utan droganvändning?
- Hur förhåller jag mig under veckan till samma människor som jag festar med? Har jag provat olika saker? Har jag lyckats? Hur har jag känt mig?
- Har jag eller har jag haft ekonomiska problem som är relaterade till mitt drogbruk? Hur mycket pengar gör jag av med? Har jag haft svårt att kontrollera mina utgifter? Har jag gjort saker som jag normalt inte skulle ha gjort för att få tag på droger?
- Hur ofta har jag slutat fullfölja mina åtaganden (arbete, familj, studier...) efter en fest? Hur ofta har jag sexuella relationer när jag tar droger? Och utan att ta dem? Känner jag mig tillfreds med mig själv i det avseendet?
- Har jag gjort saker under påverkan av substanser som jag inte skulle göra under normala förhållanden? Hur känner jag mig då?
- När jag har en dålig erfarenhet, ser jag till att ta reda på vad som hände och hur jag kan undvika det? Känner jag till riskminskningsstrategier, men tillämpar dem ändå inte?
- Planerar jag min konsumtion eller gör jag det instinktivt? Bryr jag mig om substansernas kvalitet? Är leverantörerna pålitliga eller testar jag dem?