- Language
- 🇷🇺
- Reaction score
- 38
Og så er dette indlæg designet mere til nye brugere. Formålet med dette indlæg er at slippe af med små fejl under fremstillingen af methylamin. Hvis du allerede ved alt, og denne artikel ikke er ny for dig, skal du bare sætte et fedt "Synes godt om", og du kan tilføje din erfaring i kommentarerne.
Til fremstilling af vandig methylamin skal du, som du sikkert allerede ved, bruge direkte methylaminhydrochlorid, destilleret vand, alkali - aka natriumhydroxid NaOH eller kaliumhydroxid KOH.
Lad os begynde, kære læser. Jeg vil tage beregninger for 150 gram methylaminhydrochlorid hcl
Beregninger for at få en opløsning af methylamin fra 150 gram methylaminhydrochlorid:
1. Opløsning af alkali:
2. Tilsætning af alkali til methylaminhydrochlorid:
Tilsæt ikke al alkali på én gang, da det kan medføre en pludselig stigning i pH og tab af methylamin.!!!!!!
Det anbefales at tilsætte alkali i små portioner (20-30 ml hver) under omrøring efter hver tilsætning.
Overvåg opløsningens pH-værdi:
Brug et pH-meter til at måle opløsningens pH-værdi.
Nødvendig pH-værdi:
For NaOH: 11-12
For KOH: 12-13
Tilsæt alkali, indtil den ønskede pH-værdi er nået. Jeg anser dette trin for at være det vigtigste, når man fremstiller vandig methylamin.
100 g ren alkali (NaOH eller KOH) skal opløses i destilleret vand.
Volumen af vand:
Der skal bruges ca. 250-300 ml destilleret vand for at opløse 100 g alkali fuldstændigt.
Den nøjagtige vandmængde kan variere lidt afhængigt af den anvendte alkali og den ønskede koncentration af opløsningen.
Omrøring:
Hæld lud i den ønskede beholder (i mit tilfælde en glaskrukke), og hæld vand i.
Rør grundigt rundt i opløsningen, indtil luten er helt opløst.
Du kan bruge en magnetomrører eller bare ryste kolben i hånden.
HUSK OG VÆR FORSIGTIG: LUTEN BLIVER VARM, NÅR DEN KOMMER I KONTAKT MED VAND. Du kan forberede en beholder med koldt vand på forhånd ved at tilføje is til den. i tilfælde af stærk opvarmning skal du køle ned i koldt vand - det er fra min erfaring. Når luten er helt opløst i destilleret vand, skal du lade glasset køle ned til stuetemperatur, og når det er kølet ned, skal du gå videre til anden fase.
Tilsæt ikke al alkali på én gang, da det kan medføre en pludselig stigning i pH-værdien og tab af methylamin.!!!!!!
Det anbefales at tilsætte alkalien i små portioner (20-30 ml hver) under omrøring efter hver tilsætning.
Nødvendig pH-værdi:
Tilsæt alkali, indtil den ønskede pH-værdi er nået. Jeg anser dette trin for at være det vigtigste, når man fremstiller vandig methylamin.
3. Fældning og filtrering:
Når hele mængden af alkali er tilsat, og pH-værdien har nået målværdien, skal du lade opløsningen bundfælde.
Et bundfald af natriumklorid (NaCl) vil falde til bunds.
Filtrer opløsningen gennem et filter (f.eks. et vakuumfilter).
Skyl natriumkloridudfældningen med en lille mængde vand for at fjerne eventuelle rester af methylamin - dette er valgfrit.
NARRATERING.
150 g methylaminhydrochlorid (CH₃NH₂HCl)
100 g alkali (NaOH) af 98% renhed
250 ml destilleret vand
1. Beregn den molare koncentration af methylaminhydrochlorid:
Molar masse af CH₃NH₂HCl = 74,53 g/mol
Moler af CH₃NH₂HCl = 150 g / 74,53 g/mol = 2,01 mol
2. Beregn den molare koncentration af alkali:
NaOH's molare masse = 40 g/mol
Renhed af NaOH = 98%.
Moler af NaOH = (100 g * 0,98) / 40 g/mol = 2,45 mol
3. Bestem opløsningens volumen:
Opløsningens volumen = 250 mL = 0,25 liter
4. Beregn den molære koncentration af methylamin (CH₃NH₂):
I neutraliseringsreaktionen af methylaminhydrochlorid (CH₃NH₂HCl) med et alkali (NaOH) dannes der methylamin (CH₃NH₂) og vand (H₂O):
CH₃NH₂HCl + NaOH → CH₃NH₂ + NaCl + H₂O
Af reaktionsligningen kan man se, at 1 mol CH₃NH₂HCl producerer 1 mol CH₃NH₂.
Derfor er den molære koncentration af CH₃NH₂ i opløsning:
[CH₃NH₂] = (2,01 mol CH₃NH₂HCl) / 0,25 L = 8,04 mol/L Udregningerne er nok ikke helt korrekte, men dem, der har mere erfaring og viden, må gerne være med til at rette udregningerne.
Det var det hele. Glem ikke at abonnere og sætte et fedt like, hvis det var nyttigt. Tak for det.
P/S Jeg vil gerne give en særlig omtale og udtrykke min taknemmelighed: @Marvin "Popcorn" Sutton og @WillD, og selvfølgelig forummet: BBgate.com
Til fremstilling af vandig methylamin skal du, som du sikkert allerede ved, bruge direkte methylaminhydrochlorid, destilleret vand, alkali - aka natriumhydroxid NaOH eller kaliumhydroxid KOH.
Lad os begynde, kære læser. Jeg vil tage beregninger for 150 gram methylaminhydrochlorid hcl
Beregninger for at få en opløsning af methylamin fra 150 gram methylaminhydrochlorid:
1. Opløsning af alkali:
Tilsæt ikke al alkali på én gang, da det kan medføre en pludselig stigning i pH og tab af methylamin.!!!!!!
Det anbefales at tilsætte alkali i små portioner (20-30 ml hver) under omrøring efter hver tilsætning.
Nødvendig pH-værdi:
100 g ren alkali (NaOH eller KOH) skal opløses i destilleret vand.
Volumen af vand:
Der skal bruges ca. 250-300 ml destilleret vand for at opløse 100 g alkali fuldstændigt.
Den nøjagtige vandmængde kan variere lidt afhængigt af den anvendte alkali og den ønskede koncentration af opløsningen.
Omrøring:
Hæld lud i den ønskede beholder (i mit tilfælde en glaskrukke), og hæld vand i.
Rør grundigt rundt i opløsningen, indtil luten er helt opløst.
Du kan bruge en magnetomrører eller bare ryste kolben i hånden.
HUSK OG VÆR FORSIGTIG: LUTEN BLIVER VARM, NÅR DEN KOMMER I KONTAKT MED VAND. Du kan forberede en beholder med koldt vand på forhånd ved at tilføje is til den. i tilfælde af stærk opvarmning skal du køle ned i koldt vand - det er fra min erfaring. Når luten er helt opløst i destilleret vand, skal du lade glasset køle ned til stuetemperatur, og når det er kølet ned, skal du gå videre til anden fase.
Tilsæt ikke al alkali på én gang, da det kan medføre en pludselig stigning i pH-værdien og tab af methylamin.!!!!!!
Det anbefales at tilsætte alkalien i små portioner (20-30 ml hver) under omrøring efter hver tilsætning.
Nødvendig pH-værdi:
3. Fældning og filtrering:
Når hele mængden af alkali er tilsat, og pH-værdien har nået målværdien, skal du lade opløsningen bundfælde.
Et bundfald af natriumklorid (NaCl) vil falde til bunds.
Filtrer opløsningen gennem et filter (f.eks. et vakuumfilter).
Skyl natriumkloridudfældningen med en lille mængde vand for at fjerne eventuelle rester af methylamin - dette er valgfrit.
NARRATERING.
150 g methylaminhydrochlorid (CH₃NH₂HCl)
100 g alkali (NaOH) af 98% renhed
250 ml destilleret vand
1. Beregn den molare koncentration af methylaminhydrochlorid:
Molar masse af CH₃NH₂HCl = 74,53 g/mol
Moler af CH₃NH₂HCl = 150 g / 74,53 g/mol = 2,01 mol
2. Beregn den molare koncentration af alkali:
NaOH's molare masse = 40 g/mol
Renhed af NaOH = 98%.
Moler af NaOH = (100 g * 0,98) / 40 g/mol = 2,45 mol
3. Bestem opløsningens volumen:
Opløsningens volumen = 250 mL = 0,25 liter
4. Beregn den molære koncentration af methylamin (CH₃NH₂):
I neutraliseringsreaktionen af methylaminhydrochlorid (CH₃NH₂HCl) med et alkali (NaOH) dannes der methylamin (CH₃NH₂) og vand (H₂O):
CH₃NH₂HCl + NaOH → CH₃NH₂ + NaCl + H₂O
Af reaktionsligningen kan man se, at 1 mol CH₃NH₂HCl producerer 1 mol CH₃NH₂.
Derfor er den molære koncentration af CH₃NH₂ i opløsning:
[CH₃NH₂] = (2,01 mol CH₃NH₂HCl) / 0,25 L = 8,04 mol/L Udregningerne er nok ikke helt korrekte, men dem, der har mere erfaring og viden, må gerne være med til at rette udregningerne.
Det var det hele. Glem ikke at abonnere og sætte et fedt like, hvis det var nyttigt. Tak for det.
P/S Jeg vil gerne give en særlig omtale og udtrykke min taknemmelighed: @Marvin "Popcorn" Sutton og @WillD, og selvfølgelig forummet: BBgate.com